klik sini please...... =)

Friday 16 December 2011

sarka. bukan saka ye.

kadang-kadang ada sesetengah blog yang menggunakan sarka berkuasa tinggi sampai aku sendiri tak faham di celah manakah sarka yang cuba ditonjolkannya. namun jujur aku akui, pengajaran disebalik sarka yang ditonjolkan sesetengah blog memang bertanda di hati. senang cite, lebih terkesan. sebab zaman sekarang ni dah tak main dah nasihat spesis baik2 ni. pakai sarka2 baru jalan beb.

aku cukup tertarik dengan pendekatan menggunakan sarkasme atau bahase banja nye sarcasm. hal ini kerana, dngan cara ini orang lebih tertarik untuk membaca sesebuah epilog cerita. cisss persetankan bahsa baku itu.

sarka atau perli hampir kelihatan sama. namun bagi aku, sarka itu ada moral. mungkin ada orang kata, 'nate mu sarka sarka aku'. but disebalik sarka itu terbit sebuah pengajaran yang suci murni sesuci embun pagi.

berbalik kepada cerita tadi, perli pula lebih kepada sesuatu yang mengutuk. contoh : 'gile huduh muka kau ni.'
secara otomatik, orang yang kena kutuk akan terasa betapa buruknya rupe dia. namun jika kita menggunakan kaedah sarka, lihat contoh ini. : 'eh sameon, awak ni kacak la, lebih kacak lagi jika rupa awak tidak muncul di sini.'
see? ada beza kan? secara otomatik si sameon akan terasa meski aku rasa diri aku huduh, namun ada juga yang nak puji aku. ahaha (sory contoh ni gampang sikit)

kesimpulannya saudara saudari, kaedah sarka memang boleh diguna pakai dalam arena globalisasi kini namun, haruslah bertempat dan kena masanya. dannn, adakalanya perli juga boleh diterima pakai namun bergantung kepada situasi sesuatu keadaan.

majulah dunia sarka untuk blogging.
assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

throw me your opinion.. would you?